• وبلاگ : سابقون
  • يادداشت : نقطه به شرط اخلاص!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + ع.ميثمي 

    اما راه هاي دفع خواطر و انديشه هاي ريا در اثنا عبادت در حالي که انسان از آنها کراهت دارد، چهار است:

    1- در رد وسوسه ها ي شيطان با وي به جدال و ستيزه پردازد و آن را ادامه دهد.

    2- آنکه بر تکذيب و دفع شيطان اقتصار کند بدون اينکه به جدال وي برخيزد.

    3- به تکذيب او نيز نپردازد، بلکه در ضمير خود به کراهت ريا و کذب شيطان اکتفا کند، و بر اين حال استمرار نمايد بدون اينکه به مخاصمه و تکذيب اشتغال ورزد.

    4- بر آنچه در آن اخلاص و توجه به خدا هست ، يا به اينها رهنمون مي شود ، مانند پنهان داشتن عبادت و صدقه ، بيفزايد زيرا شيطان را به خشم مي آورد و موجب ياس او مي شود و اگر به اين عادت بنده پي برد از بيم آنکه مبادا بر حسناتش بيفزايد دست از او بر مي دارد.

    و شکي نيست که اشتغال به مجادله و تکذيب و ادامه و اطاله ي ان مانع از حضور قلب مي شود و از توجه به خدا باز مي دارد ، و اين براي اهل سلوک نقصان است.پس راه درست براي هر مومني اين است که همواره در نهانخانه دل خويش ريا را مکروه دارد و شيطان را تکذيب.. برگرفته از جامع السعادات ج 2 ص 528

    + ع.ميثمي 

    واگر کسي طاعتي را به جا آورد و قصد قربت داشته باشد وليکن با آن غرضي دنيوي بياميزد عملش مشوب و غيرخالص است، مثل اينکه در روزه قصد فايده از پرهيز داشته باشد، يا براي خلاصي از خرج برده يا بدخلقي او وي را آزاد کند، يا در حج قصد صحت مزاح يا خلاصي از خرج برده يا بدخلقي او وي را آزاد کند، يا در حج قصد صحت مزاج يا خلاصي از بعضي از گرفتاريهاي وطن و شرور بدخواهان داشته باشد ، يا در تعلم علم قصد برتري و عزت در ميان مردمان يا سهولت طلب مال ، يا در وضو و غسل قصد خنک شدن يا پاکيزگي ، يا در صدقه دادن قصد رهايي ار اصرار و ابرام سائل داشته باشد.بنابراين در اين گونه موارد انگيزه طاعت تقرب است و ليکن بعضي از خواطر و انديشه ها اضافه مي شود و عمل او را از اخلاص خارج مي کند. برگرفته از کتاب جامع السعادات ج 2 ص 530