سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سابقون

سلام دوستان

 

این مطلب برای دوستان علاقه مند به فلسفه میگذارم که جبر روزگار اونا رو به سمت رشته های فنی و ریاضی کشونده.

 

علی الخصوص برای تشویق فدایی که یه بحث تکمیلی (نظر استاد مصباح) که قبلن راجع بهش صحبت کردیم و مکتوب کنه و  بگذاره.

 

استدلالات ارسطو برای  نفی وجود خلأ:

 

1.      حرکت طبیعی اجسام بسیط در خلأ به چه سمتی خواهد بود؟ خلأ مطلق نافی هر گونه فرقی در درون خلأ است. و ازین رو اگر جسمی در درون خلأ باشد هیچ سویی را در درون خلأ نمی توان نام برد و گفت که جسم به آن سو حرکت خواهد کرد. زیرا خلأ نوعی لاوجود و فقدان وجود است. بنابر این اگر جسم بخواهد حرکت کند باید در آن واحد در همه جهات حرکت کند.

 

2.      هر حرکتی باید با محرک همراه باشد. یعنی همانطور که گفته شد ادامة حرکت پرتابه به علت هل داده شدن توسط هوا است، چنانچه خلأ وجود داشته باشد چنین حرکتی نمی تواند روی دهد  و به محض جدا شدن تیر از کمان باید متوقف شود.

 

3.       اگر هم این اصل را نپذیریم؛ هیچ کس نمی تواند بگوید که اگر خلأ وجود داشته باشد، چیزی که یک بار به حرکت درآورده شده است چرا باید در جای معینی توقف کند. چرا باید حرکتش در اینجا به پایان برسد نه آنجا؟ بنابراین در این صورت یک شیء یا باید ساکن باشد و یا باید به طور نامتناهی حرکت بکند، مگر آنکه چیزی قوی تر راه را بران ببندد.

 

4.      علت اختلاف در سرعت دو شیء هم وزن که از خلال دو جسم واسطه حرکت می کنند،‌ تفاوت غلظت آنهاست. بدین معنا که نسبت سرعت ها متناسب با عکس نسبت غلظت اشیاء واسطه است. در نتیجه چون خلأ دارای غلظت صفر می باشد، سرعت اشیاء در آن باید بینهایت باشد و این محال است.

 

5.    هر چه یک تکه  سنگین تر باشد، سریعتر به سوی مرکز سقوط می کند. زیرا نیروی بیشتری برای شکافتن سیال حاوی دارد و در نتیجه سریعتر می رود.اجسامی که نیروی حرکت بیشتری به سبب سبکی یا سنگینی دارند، ... فاصلة مساوی را به سرعتی بیشتر از اجسام سبکتر طی می کنند. وقتی اجسام از خلال ملأ حرکت می کنند باید چنین باشد زیرا جسم سنگینتر به یاری نیروی خود، ملأ را سریعتر می شکافد. و چون خلأ دارای هیچ مقاومتی نیست، اشیاء برای حرکت از میان آن نیازی به شکافتن و صرف نیرو ندارند، ازین رو در خلأ همة اجسام با سرعت برابر حرکت خواهند کرد و چنین امری محال است.

 

جناب ارسطو خوشحال میشن نظر شما رو بدونن....

 

مجاهد باشید

یا علی


ارسال شده در توسط سرباز روح الله